CERITERACINTA 'inilah hatiku...si pengemis bisu'


memori itu

hari ini merupakan hari yang paling menyedihkan untuk aku. hari ini genaplah setahun pemergiaan insan paling aku sayang...ayah kesayanganku,abah. walaupun sudah 1 tahun berlalu,aku masih tetap merinduinya...aku masih seperti dulu,sentiasa dalam duka..menangis hiba,merintih pemergiaannya yang tidak akan kembali lagi.

aku tahu semuanya sudah tertulis,perjalanan hidup yang ditentukan oleh Allah. bukan nya aku tidak redha dengan pemergiaannya,aku cuma belum sedia untuk berjauhan dengan nya...mungkin silap aku juga kerana tidak menyiapkan diri dari awal untuk menerima sebarang kemungkinan yang berlaku. aku pasrah pada ketentuan-Nya.

mengimbas kembali saat mencemaskan itu, membuatkan aku berasa semakin sedih. dia yang beransur pulih,tiba-tiba sakit kembali..kali ini makin teruk.puas dipujuk untuk ke hospital...akhirnya dia setuju dengan harapan boleh kembali sembuh seperti kali pertama masuk wad.tetapi,Allah Maha mengetahui segalanya...dia pergi tidak akan kembali lagi,pergi untuk selama-lamanya.
semuanya tidak dijangka,tiada persiapan yang dibuat...semua masih dalam keadaan terkejut.

pada saat akhir hidupnya,hanya aku yang melihat wajahnya yang penuh kesakitan..hanya aku yang terakhir dapat melihatnya bergerak.
pada hari itu,13 julai 2008...ibu menyuruhku menemani abah dalam van ambulan yang menghantarnya ke hospital,kerna ibu ingin membersihkan segala-galanya yang keluar dari mulut dan duburnya,bagi mengelak dari diganggu syaitan dan iblis...seolah-olah ibu dapat merasa sesuatu akan berlaku.
sepanjang berada dalam van ambulans,hati aku tidak tenang...macam-macam yang aku fikirkan,tambah lagi dengan bunyi siren ambulans yang membuat jantung aku bergerak lebih pantas dari biasa.bila aku ratapi raut wajah abahku,aku terasa pilu..sedih melihatnya yang dalam kesakitan.aku cuba berbicara dengan nya...tidak kusangka itu merupakan kali terakhir aku berbicara dengannya.
sampai dihospital,semuanya tidak kena..sehingga semua benda ditangan aku jatuh.aku bersyukur kerana ada seorang pakcik yang menenangkanku..pakcik yang selalu membantu keluargaku.aku menanti abang-abangku datang dengan perasaan cemas,aku tidak tahu apa yang harus aku lakukan. bila tiba salah seorang abangku,aku merasa sakit hati...macam-macam yang keluar dari mulutnya,kata-kata yang menyakitkan. kenapa tidak buangkan ego dalam keadaan seperti ini?

tidak lama kemudian,doktor keluar untuk memberitahu keadaan abah. kenapa mesti kata-kata yang menyakitkan keluar dari mulut doktor itu?
doktor menyuruh memanggil semua ahli keluarga kerana keadaan abah kritikal.
kenapa? kenapa? kenapa?

pada larut malam itu,ibuku datang bersama adik-adikku...semuanya dengan muka yang terkejut lagi menyedihkan. selepas 5 minit,doktor menyuruh kami semua masuk dan memberitahu...dia sudah tiada,pergi untuk selama-lamanya.
aku tergamam,seolah tidak percaya..
yang lebih memilukan, aku lambat mengetahui dia telah pergi...walaupun aku berada dihadapannya..mungkin kerana aku tidak mempercayainya.mereka yang lain terus keluar sedangkan aku masih dihadapan dia...sehinggalah aku mendapat telefon dari kakak aku.

- betul ke abah dah xde?
+ eh,xde la..ada lagi..ni perut abah masih bergerak lagi
- abih,ol call..cakap abah dah xde?
+ ish,die tipu je 2..main2 je...
sambil aku berbual dengan kakakku,aku masih melihat keadaan abah...namun aku tergamam bila melihat perut abah sudah tidak bergerak lagi sebaik saja nurse melepaskan benda ditangannya...rupa-rupanya,betullah..abah aku sudah tiada.benda yang dipegang oleh nurse itulah yang membuatkan perut abah masih bergerak...nurse itu mengepam bagi membantu pernafasan,namun gagal.
+ za,betullah abah dah xde..nurse yang pam tadi,2 perut bergerak
- yeke....(akakku terus menangis bagai anak kecil)

aku keluar mendapatkan keluargaku,semuanya menangis...aku cuba menahan mataku dari menangis.ku pergi tempat yang jauh dari mereka dan terus menangis...aku tidak ingin mereka lihat aku menangis,aku mesti kuat untuk mereka.bila rasa ok,aku masuk kembali dalam hospital untuk menemani abahku yang kaku di perbaringan.
kakak aku call lagi,aku berbual dengannya sambil memerhatikan abahku yang sedang tidur...rasa ingin aku mengejutkannya,rasa ingin aku menggerakkannya..menggeletek badannya seperti yang selalu aku buat dulu2.
aku luahkan segalanya ketika berbual dengan kakakku..tika ini airmata aku tidak terbendung,mengalirnya deras...sambil diperhati oleh semua orang yang ada disekelilingku.

bila sudah selesai semuanya dihospital..kami terus bergerak kehospital.saat ini,aku jua lah yang menemani abahku cuma berlainan kenderaan...kalau tadi van ambulans,kini van mayat pula..tidak aku menyangka aku akan masuk kedua-dua kenderaan ini. aku yang menghantarnya kehospital,aku jualah yang membawanya balik kembali..cuma kali ini,berlainan suasana.
dalam kenderaan itu,aku cuma menitiskan airmata sambil memerhatikan sebujur tubuh yang kaku diperbaringan..lebih pilu,sayu hatiku bila mendengar bacaan ayat suci alquran yang dipasang oleh pemandu itu.
ya Allah,kuatkan hati hambamu ini....

No comments:

Post a Comment